Nieuwsbrieven

Nieuwsbrief Maart 2022

Nu we weer mogen sporten liggen er ook valkuilen op de loer. Een daarvan is overbelasting. Te snel willen opbouwen geeft een forse kans op blessures. Behalve te snel willen opbouwen is het echter ook belangrijk dat trainingsfouten worden voorkomen.

Als het gaat om het opbouwen van trainingsarbeid is ‘niet te gek doen’ een vaak gehoorde kreet. Maar wat betekent dat precies? Er wordt een behoorlijk beroep gedaan op het gezonde verstand, terwijl die vaak alleen maar bezig is met zo snel mogelijk op het oude niveau presteren.

Onderzoek wijst uit dat als je weer begint met opbouwen en dat wekelijks niet met meer dan tien procent doet, je geen risico loopt op overbelasting. Hier helpen we jullie graag bij!

Daarnaast gaan we vanaf April wat veranderingen in de abonnementen doorvoeren.

Daarnaast bestaat er vanaf nu de mogelijkheid om ook per half jaar of jaar een abonnement af te sluiten. Uiteraard tegen een reductie van de maandprijs. Bij de abonnementen staat tevens uitgelegd wat er is inbegrepen bij de abonnementen.

Ik blijf moe na corona, wat nu?

Veel mensen hebben last van moeheid na corona. Ook als de klachten niet heel erg waren of de ziekte maar kort heeft geduurd. Uitrusten of slapen werkt niet genoeg, de moeheid is er dan zelfs ook als je niet actief aan het bewegen bent.

Het is ook voor ons nog onduidelijk waarom die moeheid blijft. Ook als je al lang last heeft van moeheid, is het advies om toch te bewegen en zelfs te sporten. Het advies is om dan wat korter of minder vaak te trainen.

Als je weinig beweegt door de moeheid, gaat je conditie snel achteruit. Je kunt dan minder goed activiteiten en sporten volhouden. Je klachten worden daardoor alleen maar erger. Onze ervaring is dat met goede training de moeheid minder wordt. Ook hier helpen we graag bij.

Hoe bouw ik het sporten na corona dan weer op?

Veel mensen proberen door te gaan waar ze gestopt zijn met sporten. Meestal lukt dit niet. Ga ervan uit dat je hier twee keer zo lang voor nodig hebt. Is het door corona drie weken niet gelukt om te sporten, dan kost het zes weken om dit weer op te bouwen. Heb je hele dagen in bed gelegen, dan kan het zelfs tot wel drie keer zo lang duren.

Als het moeilijk gaat, probeer dan rustig en kort te trainen, maar wel vaker. Doe dit bijvoorbeeld drie keer per week of zelfs elke dag een kwartiertje. Dit hoeft dus geen zware training te zijn. Gewoon wandelen is al beter dan helemaal niets doen.

Het is daarnaast ook goed om te letten op voeding. Eet gezond; minder vet, meer vezels, meer volkoren en drink minder alcohol.
Leef regelmatig; slaap voldoende en zorg voor minder stress. Als je rookt, stop dan met roken.

 

 

Oudere berichten

In verband met de nieuwe maatregelen is het binnen sporten niet mogelijk tot in ieder geval 14 januari 2022. Alleen sporten onder medische verwijzing en fysiotherapie met indicatie is binnen toegestaan. Tot die tijd bieden wij alternatieven aan, zodat er gewoon lekker gesport kan worden.

Buitensport

Volgens de regels van de rijksoverheid is het wel mogelijk om buiten te sporten onder begeleiding. Dit mag in groepen van maximaal 2 personen (excl. Instructeur).

Tijdens de eerste lockdown hebben wij ontdekt dat buiten sporten heerlijk is. Daarnaast is buiten sporten ook gezond! Elke week zijn er verschillende mogelijkheden om buiten te sporten. Via het roostersysteem van Virtuagym, telefonisch of via de mail kun jij je hiervoor inschrijven.

Fitness

In deze tijd hebben wij elkaar extra hard nodig. Wij van Alpha Fitness zullen er alles aan doen om je gezond en fit te houden. Als wij iets voor jou kunnen betekenen, schroom dan niet contact op te nemen.

Wij hopen je ook snel weer allemaal binnen te mogen ontvangen.

Dank voor jullie begrip, zorg goed voor jezelf en voor elkaar!

Team Alpha Fitness